تحلیل بوطیقایی «اسناد مجازی» در شعر فارسی تا قرن هشت هجری قمری بر اساس اشعار شش شاعر(رودکی، فرخی، انوری، نظامی، سعدی و حافظ)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده سروش شعبانی
  • استاد راهنما حسینعلی قبادی
  • سال انتشار 1394
چکیده

«اسناد مجازی» در جایگاه یکی از بنیادی ترین مظاهر ادبیت، فرایندی است که در سطح «جمله» شکل می گیرد؛ در فرایند تکوین اسناد مجازی، «گزاره» به «نهادی» که بر اساس «طرح واژگانیِ» زبان با آن متناسب نیست، اسناد داده می شود. واکاوی مآخذ مقول? اسناد مجازی نشان می دهد، قاطب? بلاغت شناسان کهن و عمد? بلاغیون معاصر به ظرفیت شایان ادبی اسناد مجازی توجه لازم نداشته اند؛ درحالی که این فرایند به دلیل برخورداری از عناصر ادبی ای چون تصویرگری و اغراق، دارای ظرفیت ادبی است. از طرف دیگر به دلیل همین ظرفیت و شکل گیری جمله از طریق اسناد گزاره به نهاد، اسناد مجازی با کاربرد در چند فرایند ادبی که در کل یک بیت یا در چند بیت، ظرفیت ادبی ایجاد می کنند، نقش ویژه ای در ایجاد این فرایندها و ظرفیت ادبی آن ها ایفا می کند. ظرفیت ادبی اسناد مجازی و فرایندهای ادبی دیگر که اسناد مجازی در آن ها کاربرد دارد، دو عنصر از عناصر سبک ساز شعر هر شاعر محسوب می شود و از همین رو کیفیت اسناد مجازی در بافت شعر و رابط? اسناد مجازی با سبک هر شاعر آشکار می گردد. در این پژوهش با روش تحلیلی و اتخاذ بوطیقای بنیان گرا و بهره مندی از آرای فرمالیست ها، نخست ساختمان زبانی اسناد مجازی به لحاظ ساختمان دستوری و طرح واژگانی تحلیل گردیده و سپس بنیاد ذهنی اسناد مجازی به لحاظ عملکرد دو نیروی ذهنی تخیل ثانویه و خیال تبیین شده است و وحدت ساختمان زبانی و الگوی ذهنی اسناد مجازی به صورت یک فرایند ادبی از طریق تبیین انحراف از هنجار معنایی، کارکرد شعری زبان و تصویرگری در اسناد مجازی، به دست آمده است. در مرحل? بعد با تبیین اسناد مجازی به عنوان یک بن مایه و روشن کردن فرایندهای ادبی که اسناد مجازی در آن ها کاربرد دارد، کیفیت اسناد مجازی در بافت شعر مشخص شده و در فصل سوم با توجه به ظرفیت ادبی اسناد مجازی و فرایندهای ادبی که در آن ها کاربرد دارد، رابط? اسناد مجازی با سبک اشعار رودکی، فرخی، انوری، نظامی، سعدی و حافظ آشکار گشته است.

منابع مشابه

بازتاب اجتماعیات در شعر غنایی قرن ششم (برپایه اشعار سنایی، انوری، خاقانی و نظامی)

در قلمرو شعر، نوع غنایی، کهن‌ترین شکلی است که شاعر در آن خویشتن خویش را به تصویر می‌کشد و ضمن آن به بیان عواطف شخصی خود از زندگی و جهان می‌پردازد و شاعر ساختار ذهنش را در قالب یک اثر ادبی به جامعه عرضه می‌دارد. واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی متن جامعه به صورت بازتاب‌های عینی اما جزئی و پراکنده کمابیش در آثار ادبی یافت می‌شود. خوانش اجتماعیات در شعر بازخوانی شعر یک دوره یا اشعار یک شاعر، در جهت تحل...

متن کامل

بازتاب آگاهی های تاریخی از اروپا در شعر فارسی (از قرن ششم تا قرن دوازدهم هجری)

یادکرد از مردمان و سرزمینهای مختلف در شعر فارسی، بازتاب آگاهیهای شاعران از موضوعات یاد شده است. مردم و سرزمین اروپا از روزگاران گذشته معمولاً در میان شاعران پارسی‏گوی نامی آشنا داشته‏اند. از حدود قرن ششم هجری شاعران ایرانی از اروپا و اروپاییان با نامهای مصطلح جدید، بویژه فرنگ و فرنگی در اشعار خود یاد کرده‏اند. در این نوشته سعی شده است مجموعه‏ای از تصورات مثبت و منفی شاعران ایرانی نسبت به اروپائی...

متن کامل

اقسام و القاب بهشت در قرآن و شعر فارسی تا قرن هشتم هجری

    در ادب فارسی و در تفاسیری از قبیل اطیب­البیان فی تفسیر­القرآن، ترجمة تفسیر­طبری و کشف­الاسرار از هشت بهشت سخن به میان آمده است؛ در حالی که در دو روایت جداگانه­ای که از ابن عباس نقل شده از هفت بهشت بحث شده است و امام باقر(ع) در کافی، تعداد بهشت­ها را چهار بهشت می­داند. علاوه بر ­این آراء­گوناگون در زمینة تعداد بهشت­ها، اسامی آنها نیز به طور یکسان روایت نشده است؛ لذا در این پ...

متن کامل

زبان شعر و عشق

شعر غنایی یا عاشقانه که شاعر در آن، احساسات و عاطفه‌های درونی خود را آشکار می‌سازد از عمده‌ترین نوع شعر به شمار می‌رود و کاربرد اشعار عرفانی و ستایشی در این نوع شعر بسیار گسترده‌تر از غنائیات اروپایی است. اشعار عاشقانه و غنایی در شعر فارسی از سال‌های میانی سدة سوم، یعنی از نخستین روزگار پیدایش شعر دری آغاز شد و قدیم‌ترین نمونۀ آنها را در ابیات بازمانده از حنظلة بادغیسی می‌یابیم، لیکن دورة کمال...

متن کامل

زبان شعر و عشق

شعر غنایی یا عاشقانه که شاعر در آن، احساسات و عاطفه‌های درونی خود را آشکار می‌سازد از عمده‌ترین نوع شعر به شمار می‌رود و کاربرد اشعار عرفانی و ستایشی در این نوع شعر بسیار گسترده‌تر از غنائیات اروپایی است. اشعار عاشقانه و غنایی در شعر فارسی از سال‌های میانی سدة سوم، یعنی از نخستین روزگار پیدایش شعر دری آغاز شد و قدیم‌ترین نمونۀ آنها را در ابیات بازمانده از حنظلة بادغیسی می‌یابیم، لیکن دورة کمال...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023